i samarbeid med

Å finne en visjon

Å finne en versjon

Tekst: Lisbeth Wathne Svinø

Begrepet «visjon» forteller noe om en ledestjerne, fremtidsdrøm, hovedmål eller et langtidsmål.

"Drivkraften i den rette visjon gir mennesker energi og hengivenhet,

skaper mening i medarbeidernes liv, setter mål for kvalitet og bygger bro mellom nåtid og fremtid." (Burt Nanus)

En visjon kan være et mentalt bilde av en fremtidig ønsket situasjon, 5-10 år frem i tid, eller eventuelt det målet som settes lengst frem i tid.

"Vi skal sende en mann til månen og bringe ham tilbake til jorden i live, før dette årtiets slutt." (John F. Kennedy, 1961)

Andre eksempler

  • SAS: To make life easier for Scandinavian’s frequent travellers
  • Nordic Choice Hotels: Med Energi, Mot og Begeistring skaper vi en bedre verden. We care!
  • Hurtigruta: Ekte opplevelser i unike farvann
  • KIWI minipris: Den grønne fremtidsbutikken
  • XXL: Vi kjøper stort, du kjøper billig!
  • Posten Norge: Vi lever av å levere!

En visjon bør være kort, og kan gjerne ha noen av disse kjennetegnene:

  • Gir energi og arbeidsglede
  • Appellerer til intuisjon og rasjonalitet
  • Peker ut retning – hvor skal vi?
  • Er et samlingsmerke
  • Er en grunn til å gå på arbeid hver dag – gir mening
  • Er barrierebrytende

Hva slags visjon trigger deg, din organisasjon eller din produksjon?

Dette gjør du

Samle de ansatte i organisasjonen eller de som er involvert i produksjonen. Diskuter og kjør en lengre eller kortere prosess på hva som skal være deres felles visjon.

Ta deretter en runde med hver enkelt og sjekk ut følgende:

  • Hva betyr denne visjonen for deg?
  • Hva gjør/kan du gjøre for å bidra til denne visjonen?

Jo mer konkrete dere blir, dess lettere blir det for den enkelte å «se seg selv» i visjonen og leve den i praksis. Og det er dette som gir resultater.