i samarbeid med

YouTube

YouTube

Tekst: Lage Thune Myrberget

YouTube er en åpen filmkanal på internett. Du kan både konsumere, produsere, dele og kommentere filmer.

Kanalen er reklamefinansiert, men du kan kjøpe abonnement og slippe reklame. Da får du også tilgang på unikt innhold produsert av YouTube.

YouTube er i dag verdens største kanal for film og benyttes mer og mer som distribusjonskanal for både private, offentlige og kommersielle organisasjoner.

YouTube er også verdens største «visuelle pedagog». Her lærer folk mekking av scooter, dans, sang, gitar, kunst og alt annet tenkelig – og utenkelig.

Samtlige elever i norske kulturskoler bruker YouTube til å søke svar på det de ønsker å mestre. Dette åpner for å bruke YouTube som en faglig kommunikasjonskanal. 

YouTube har eget kommentarfelt under hver film. Dette gjør det mulig å føre en form for dialog med sine seere. Dette kan brukes i vurderingsarbeid, men handler ikke minst om å være et eksempel på «best practice»: Hvordan opptre i sosiale medier. 

Rettigheter

Når kulturskolen laster opp en film til YouTube kan dere velge graden av åpenhet. Filmen kan legges opp som privat, ikke oppført eller offentlig.

  • Offentlig: Filmen er søkbar og tilgjengelig for alle.
  • Ikke oppført: Filmen er ikke søkbar og dukker ikke opp. Kun de med linken kan se filmen. Filmen kan bygges inn på egne nettsider OG deles i sosiale medier.
  • Privat: Ikke søkbar. Ikke finnbar. Kun de du bestemmer kan se filmen.

Det er den som laster opp som er ansvarlig for godkjenning av rettigheter til både musikk, tekst og fremføringen. Det er særlig kommersiell utnyttelse som beskyttes og håndheves.

Sett deg inn i Copyright og Creative Commons, lenker til dette finner du nederst i artikkelen.

Produksjon

Når dere filmer vil vi anbefale dere å fokusere aktiviteten – ikke eleven.

Klarer tillatelse for bruk av elever på film før dere vurderer å lage filmer. Vi anbefaler dere å fokusere på pedagogisk verdi ved å evaluere elevprestasjoner gjennom video.

Dere må følge YouTube sine regler for bruk av musikk og andre rettigheter. Dette er forklart her.

Best practice

Det er mange måter å gi signaler på sosiale kanaler. Her er mulighetene du har på YouTube:

  • Kulturskolen kan gi enkeltfilmer en tommel opp eller tommel ned.
  • Kulturskolen kan følge kanaler og profiler på YouTube.
  • Kulturskolen kan dele filmer på andre plattformer enn YouTube.
  • Kulturskolen kan legge elevers filmer inn i skolens kvalitative spillelister.
  • Kulturskolen kan kommentere enkeltfilmer.
  • Kulturskolen kan utvikle egen emneknagg (hashtag).

Vi anbefaler å opptre positivt og konstruktivt. Trykk på en tommel opp når innholdet står for kvalitet.

Når kulturskolen deler en film, bør dere sette filmen og/eller filmskaper inn i en kontekst. Bruk tekst til å si hvorfor dere deler filmen. Bruk #emneknagg. Gir ros. Kulturskolen kan nevne de som er med og skap relevans.  

Relevans for kulturskolen

På YouTube kan kulturskolen laste opp egne filmer. Elevarbeider for dans, kunst, nysirkus osv. Konserter. Studieturer. Dokumentar av prosesser. Strømming.

Her kan skolens lærere presentere seg og vise sine ferdigheter. Kulturskolen kan lage promoteringsfilmer for konserter.

Synlighet

Siden elevene bruker YouTube må skolen vurdere hvordan de ønsker å fremstå på denne kanalen. Dersom du ikke finnes her, gir det også et signal.

YouTube er en meget viktig kanal og bør vurderes med alvor og innsikt. 

Spillelister

Kulturskolen kan sorterer i det innholdet som ligger på YouTube og lage spillelister med kvalitetsinnhold. Gjerne knytte dette til de fagtilbud skolen har - og IKKE har.

Følge

På YouTube kan kulturskolen følge nåværende elever og tidligere elever. Kulturskolen kan også komme i kontakt med potensielle elever med talent på eksisterende og ikke eksisterende tilbud. 

Kulturskolen kan lage spillelister for gode filmer på tilbud dere ikke har. Da kan dere se hvem som følger denne spillelisten og bruke det for å skape dialog. Dette er viktig for å utvikle nye tilbud - som dere ikke har i dag.

kulturskolen kan også følge relevante aktører. Det kan være danseskoler i utlandet. Musikkhøyskoler i andre land. Flinke artister som produserer godt innhold på YouTube og andre influensere –YouTubere.

Eksterne kilder: Opphavsrett/Copyright (artikkel på patenstyret.no)  / creativecommons.org  / youtube.com

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her