i samarbeid med

Snapchat

Snapchat

Tekst: Sigrun Agøy Engum og Lage Thune Myrberget

Snapchat er et sosialt medium som egner seg best for elevene.

Det er forholdsvis vanskelig å bruke dette som en tradisjonell informasjonskanal, men brukes aktivt av den yngre målgruppen.  Aldersgrensen på Snapchat er 13 år.

Om Snapchat

Snapchat er en mobilapp hvor du kan dele bilder, videoer og korte tekster med vennene dine.  Bildene og videoene blir kalt for «snaps».

Det som er spesielt med denne tjenesten er at et bilde du sender til en eller flere av vennene dine vil forsvinne etter en stund. Du kan imidlertid også publisere bildene dine i det som heter «my story». Da blir innholdet tilgjengelig for alle dine følgere i 24 timer, før det blir bort. Du kan sende flere bilder/videoer etter hverandre.

Snapchat handler i stor grad om å fortelle små historier fra hverdagen, så her er det lurt å tenke dramaturgi. F.eks. kan du legge ut bilder før, under og etter en forestilling, undervegs i en øvingstime eller dersom det skjer noe ekstra gøy.

Som tommelfingerregel bør du alltid ha noe tekst på bildet ditt. Dette tydeliggjør ditt budskap.

Relevans for kulturskolen

Siden postinger på Snapchat har begrenset levetid mister du viktige effekter av kommunikasjonsbehovet i en kulturskole. Det du produserer blir ikke søkbart. Det kan ikke finnes igjen. Da egner det seg dårlig til informasjonsarbeid eller historisk dokumentasjon. Læringsverdien blir også svært begrenset.

Dette blir først og fremst en kanal for elevene. En kanal hvor de uttrykker sin identitet. Her vil kulturskolen kunne opptre fortjent. Det kan skje ved å skape unikt innhold.

Filter og lenses

Filter og lenses er effekter i Snapchat. Disse kan personifiseres og tilpasses din kulturskole.

Eksempel

Når kulturskolen skal ha et større arrangement som f.eks. musikal, teaterstykke eller konsert/festival kan skolen samarbeide med elever om å lage et snapchatfilter eller lenses til dette arrangementet. Da kan elevene dele filmer og bilder fra dette arrangementet og personifisere det med kulturskolens egen digitale identitet.

Dette vil styrke elevenes tilhørighet til skolen og påvirke omdømmeeffekten i "venners venner"-kretsen.

Eksterne kilder: Lag dine egne filter og lenses - artikkel på snapchat.com   / snapchat.com

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her