i samarbeid med

Ressursbank

Ressursbank

Tekst: Anne Berentsen, Kulturmeglerne

Her er et lite utvalg nyttige verktøy. Det fins mange flere! Kanskje noen elever eller foreldre har gode tips?

  • Sosiale medier: Facebook, Instagram, YouTube ... Dette er store sosiale møteplasser, hvor det  Her er det mulig å nå et stort publikum - også på målrettet vis. På Facebook kan du kan opprette arrangement, invitere venner og bekjente – som igjen kan invitere sine venner og bekjente. 

Les også: Sosiale medier

  • Linkfire

Et nyttig verktøy om en vil markedsføre flere aspekt innenfor musikkbransjen (album/singelslipp, turné o.l.) og samle alt på en egen landingsside. Gir innsyn i antall salg/klikk.

Ekstern kilde: Linkfire (linkfire.com)

  • Keyword Tool

Et verktøy til bruk om en vil sjekke hvor ofte et søkeord forekommer på f.eks. Google, YouTube, Twitter osv. Nyttig om en vil knytte et prosjekt opp mot ord som allerede har mange treff, eller om man vil finne noe helt særegent. NB! Betalingsside!

Ekstern kilde: Keywoord Tool (keywordtool.io)

  • Bitly

Verktøy som lar deg forkorte lenker. Nyttig om man skal dele lange lenker i sosiale medier. Jo mer ryddig det ser ut, jo proffere virker det!

Ekstern kilde: Bitly (bitly.com)

  • GIMP

Eksempel på enkelt redigeringsverktøy for bilder. Gratis programvare med norsk støtteside.

Ekstern kilde: GIMP (gimp.no)

  • Dropbox 

Dropbox er et enkelt lagringssystem for bilder og store filer. Det gjør det enkelt å dele for eksempel bilder med andre uten å sende dem tunge filer i en e-post. Stoffet kan organiseres i mapper og undermapper. Det kan opprettes en egen mappe for pressebilderr. Lenken til bilder på Dropbox kan legges inn i pressemeldinger og gjør det enkelt for journaliser å laste ned det aktuelle bildet. Husk å merke bilder med copyright. Tjenesten er gratis.

Ekstern kilde: Dropbox (dropbox.com)

  • Arrangementskalendere

Det fins kalendere på internett der man kan registrere sitt arrangement helt gratis. Sjekk i ditt lokalmiljø og del ditt arrangement på den lokale oppslagstavlen.

Ekstern kilde (eksempel på arrangementskalender): Visit Oslos arrangementskalender (visitoslo.com/no/hva-skjer/kalender/)

  • Hjemmeside/nettsted

I mange tilfeller er en side på Facebook mer enn tilstrekkelig. Og fordelen med å holde seg til Facebook er at siden din fort oppdages og kan knyttes til folk. Om du likevel trenger en egen hjemmeside fins det en lang rekke gratis verktøy for å sette opp din egen hjemmeside. Et raskt søk i Google gir deg mange muligheter.

Ekstern kilde (eksempel på hjemmesidehjelp): nettmester.com

  • KVISA – pressens nyhetskriterier

KVISA er en kort huskeregel for pressens nyhetskriterier. Den angir hvilke kriterier pressen arbeider etter når de prioriterer sitt arbeid. Nyhetskriterier behandles ulikt av de ulike mediene, men jo flere nyhetskriterier du kan kjenne igjen i din historie, jo større er sjansen for at du har en god sak.

Ekstern kilde: En elev på videregående skole skriver om KVISA

  • Medieovervåkningstjenester

Det fins en rekke aktører som tilbyr medieovervåkning slik at du kan holde oversikt over hva som skrives om deg gjennom daglig tilsendte rapporter. BuyAndRead er en side der du kan kjøpe digitale utgaver av de aller fleste aviser rundt om i landet. BuyaAndRead tilbyr opp til fem søkeord gratis, men det koster å kjøpe avisutgavene.

Retriever og Meltwater tilbyr medieovervåkning i ulike varianter. Meltwater overvåker nettmedier (inkludert sosiale medier). Retriever overvåker i tillegg papirmedier. Etermedier er foreløpig utelatt. Dette er betalingstjenester som gir stor fleksibilitet med hensyn til søkeord, rapportering og analyse. Retriever sender også ut pdf-er av sakene, for arkivering.

Merk: Sjekk om kommunen har etablert en avtale om medieovervåkning som du kan nyte godt av.

Eksterne kilder: BuyAndRead (buyandread.com)  /   Retriever (retriever.no) /  Meltwater News (meltwater.com)

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her