i samarbeid med

Pressemelding - huskeliste

Pressemelding – huskeliste

Tekst: Anne Berentsen

1) Skriv feilfritt og poengtert, kort og enkelt!

2) Lag en appellerende tittel! Husk avsender og dato over tittelen.

3) Form: Hovedtittel, ingress (2-4 setninger, hovedtrekk i saken), brødtekst (utfyllende informasjon, det viktigste øverst i teksten). Til sammen én A4-side.

4) Skriv korte avsnitt, bruk gjerne mellomtitler. Sett gjerne inn en kort, punktvis faktaboks om arrangementet og arrangøren, litt historikk o.l. nederst i meldingen.

5) Bruk gjerne sitater fra personer som er involvert i prosjektet.

6) Sett inn navn og kontaktinformasjon på personer som kan kontaktes for mer informasjon. Disse må selvsagt være tilgjengelige når pressemeldingen går ut.

7) Husk et godt bilde, i jpg-format! Ikke send som høyoppløselig fil, men legg ved i teksten som illustrasjon, i liten versjon. Henvis til hvor høyoppløselig versjon av bildet til trykk kan lastes ned, eller hvem som kan kontaktes for å få bildet tilsendt. Huks å merke bildet med fotografens navn og hvem som er avbildet.

8) Før utsendelse: La andre lese gjennom!

9) Ved utsendelse: Bruk blindkopifeltet hvis du sender til mange, ikke til-feltet. Legg teksten pent inn direkte i e-posten, ikke som vedlegg.

10) Utsendelsestidspunkt: Det beste er å sende tidlig i uken, tidlig på dagen, gjerne uken før arrangementet. Bad news Friday – Good news Monday.

Relevante dokument: Eksempler på pressemeldinger kan du finne her:

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her