Pressemelding – huskeliste
Tekst: Anne Berentsen, Kulturmeglerne
1) Skriv feilfritt og poengtert, kort og enkelt!
2) Lag en appellerende tittel! Husk avsender og dato over tittelen.
3) Form: Hovedtittel, deretter en kort ingress (to-fire setninger, hovedtrekk i saken), så følger brødtekst (utfyllende informasjon, det viktigste øverst i teksten). Skriv korte avsnitt, bruk gjerne mellomtitler for å tydeliggjøre budskapet. Til sammen én A4-side.
4) Sett gjerne inn en kort, punktvis faktaboks om prosjektet/arrangementet, arrangøren, medvirkende, litt historikk o.l. nederst i meldingen.
5) Bruk gjerne sitater fra personer som er involvert i prosjektet.
6) Sett inn navn og kontaktinformasjon på personer som kan kontaktes for mer informasjon. Disse må selvsagt være tilgjengelige når pressemeldingen går ut.
7) Husk et godt bilde, i jpg-format som illustrasjon. Ikke send som høyoppløselig fil, men legg ved i teksten i liten versjon. Henvis til hvor høyoppløselig versjon av bildet til trykk kan lastes ned, eller hvem som kan kontaktes for å få bildet tilsendt. Husk å merke bildet med fotografens navn og hvem som er avbildet. Alle som er med på bildet, må ha gitt godkjenning for bruk.
8) Før utsendelse: La andre lese gjennom!
9) Ved utsendelse: Bruk blindkopifeltet hvis du sender til mange, ikke til-feltet. Legg teksten pent inn direkte i e-posten, ikke som vedlegg.
Utsendelsestidspunkt: Det beste er å sende tidlig i uken, tidlig på dagen, gjerne en ukes tid før arrangementet. (Bad news Friday – Good news Monday …)
Relevante dokument: Eksempler på pressemeldinger kan du finne her:
- Pressemelding Desembertoner konferansier (pdf)
- Pressemelding Desembertoner Artistlansering (pdf)
- Pressemelding Desembertoner Artistlansering med bilde (pdf)
- Pressemelding Desembertoner Talent i Asker (pdf)
- Pressemelding Desembertoner Talent i Asker med bilde (pdf)
- Pressemelding Desembertoner Talent i Trondheim (pdf)
- Pressemelding Desembertoner Talent i Trondheim med bilde (pdf)