i samarbeid med

PR-materiell - huskeliste

PR-materiell – huskeliste

Tekst: Anne Berentsen

Betalt kommunikasjon (annonser, plakater osv.) er som oftest en dårlig investering om en ikke har beredt grunnen.

Publikums interesse for en annonse vekkes ikke med mindre prosjektet/artisten/arrangøren er godt kjent fra før. Dersom en likevel skal investere tid og penger i betalt kommunikasjon, bør en vite hva en gjør, hvilke kanaler en skal velge og hva slags budsjett en har.

  • Sørg for at du har en plan for distribusjon før du setter i gang arbeid med å lage plakater eller flyere. Hvis ikke er faren overhengende for at materialet blir liggende å støve bort.
  • Det er mulig å forhandle seg til gode rabattavtaler, særlig hvis man går flere sammen eller inngår et lengre samarbeid med en aktør.
  • Vær tydelig i tekst og bilder: Altfor mange annonser har en kryptisk tekst, eller så mye tekst at leseren ikke får med seg noe. Vær kort og tydelig!
  • For plakat: Husk at den skal kunne oppfattes på lang avstand. Ikke ha for mange elementer.
  • Vær nøye med font- og fargevalg: Lys tekst på mørk bakgrunn svekker ofte lesbarheten på trykk, særlig når teksten blir liten.
  • Bilder til trykk må være høyoppløselige (300 dpi). Bilder som illustrasjon i en pressemelding bør være i jpg-format, rundt 500kB er mer enn tilstrekkelig i en pressemelding.

Merk: Ikke send høyoppløselige filer i en pressemelding.

Hvordan ta gode konsertbilder?

Å ta konsertbilder handler ofte om å fange det rette øyeblikket.

  • Husk å stille inn kameraet på seriefotografering / kontinuerlig. Hold inne utløserknappen slik at kameraet tar flere bilder når ting skjer.
  • Ta bilder i RAW-format, slik at du har mulighet til å gjøre noen endringer i etterkant.
  • Sett gjerne autofokus til å være sentrert i midten slik at du kan sikte og selv kontrollere fokuspunktet. Vanlig automatisk autofokus kan ofte gi feil fokuspunkt.

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her