i samarbeid med

Kunstpedagoger på verksted med Killi-Olsen

2021 Keko-verksted kvartett 11.9.jpg
13.09.2021 Lise-Marte Vikse Kallåk (tekst og foto) Ingrid Almås (foto - alle deltakerne)

KURSHOLDER- OG DELTAKERE: Verkstedleder Kjell Erik Killi Olsen (nr. 3 f.v.), sammen med kursdeltakerne Sissel Ruud (f.v.), Marton Leonard Fiskå og Anita Tjemsland.

STAVANGER: Penselen strykes meditativt over lerretet. Grå og fargerike streker tar form. Målet for streken er ukjent, oppgaven åpen. – Må ikke bli sånn at du skal ha noe med deg hjem. Det handler om personlig å våge, sier verkstedleder og billedkunstner Kjell Erik Killi-Olsen.

Det er første dag av et todagers verksted med Kjell Erik Killi-Olsen som verkstedleder, og med 27 kulturskolelærere innen visuell kunst som deltakere. Verkstedet inngår i Nordeaprosjektet KUL-TUR Rogaland, og skulle gått av stabelen for ett år siden. På grunn av pandemien ble det utsatt til helga 11.–12. september i år.

I fjor hadde Killi-Olsen en utstilling i Stavanger som deltakerne skulle besøkt som del av opplegget. I stedet ble det kunstner Ørnulf Opdahl – Vestlandslandskap i galleri BGE for samtidskunst de fikk mønstre. Killi-Olsens kunstverk ble derimot vist digitalt før de 27 lærerne, fra 19 kulturskoler i Rogaland, selv fikk hente seg maling, pensel og lerret.

– Uvant måte å jobbe på

– Dette har vi ventet lenge på, sier Sissel Ruud, kunstfaglærer ved Time kulturskule. Hun har deltatt på alle samlingene og kursene som inngår i Nordea-prosjektet KUL-TUR Rogaland. Dette verkstedet synes hun er det som har gitt henne mest utbytte. Hun trekker særlig fram det å treffe andre, knytte kontakter og få gode ideer, da hun er alene med sitt fag på sin skole.

– Inspirerende at de har fått med Killi-Olsen, sier hun.

Ruud ble overrasket da de fikk beskjed om bare å sette i gang.

– Det var en uvant måte å jobbe på. Ingen konkret oppgave, sier kunstfaglæreren som opplevde at alt ble veldig forskjellig. På lerretet dukket det først opp noen mennesker, og så kom det noen fjell.

– Det viktigste er ikke resultatet, men prosessen, fastslår Ruud. Når hun kommer tilbake til skolen og sine elever innen fordypningsprogrammet, vil hun starte på samme måten: La elevene få leke seg uten å ha en plan.

– Faglig påfyll, verksted, mingling og lave skuldre – det syns jeg er helt herlig, sier Ruud og plukker med seg en smoothie fra disken. Kost og losji får de dekket av kursarrangør.

– Går inn og maler, jeg, var så godt i gang, sier hun til en annen pedagog. 

Det sosiale viktig

– Det er svært mange som jobber for seg selv, bare det sosiale er viktig for min del, sier Marton Leonard Fiskå, lærer i visuelle kunstfag ved Gjesdal kulturskole.

Han trekker også fram faglig utveksling som viktig – det å få innblikk i hvordan ting fungerer på de andre kulturskolene, snappe opp gode ideer og utvikle faget. Han mener de lettere kan markere seg når de er flere kunstfaglærere.

– Visuelle kunstfag ligger dårlig an, hevder han. Han sammenlikner det med dans og teater.

– Skal du ha dans, forventer du et skikkelig dansegulv, og teater forventer lyssetting. Har du det ene bildet får du beskjed om å finne deg en vegg. Her ligger vi etter, fastslår han.

Skal være trygge

Anita Tjemsland, lærer i visuelle fag ved Sola kulturskole, opplever at kommunen er flink til å satse på kunst. Hun skryter av at de har fått eget lokale i nytt bygg. De er to lærere på skolen som underviser i visuelle fag. Hun syns det er godt å komme ut å få påfyll.

– Jeg er superimponert, for et tilbud! Jeg føler vi blir satt pris på, sier hun opprømt, og legger til: – Killi-Olsen er en megastjerne. Han har ikke fokus på at det skal bli noe, men at vi skal være trygge, frigjøre oss fra tanken om at dette får du ikke til. Og bare det å få lov til å være sammen med kollegaer, det er supersosialt.

Det er mange Tjemsland ikke har hilst på før og flere hun ikke har sett på lenge, som hun nå kan dele erfaringer med.

– Jeg føler meg så heldig, sier hun. Utenom en liten stilling i kulturskolen jobber hun som billedkunstner på Tau. Hun syns det er fint å få et avbrekk i en travel hverdag med undervisning som skal planlegges. 

– Her kan vi bare sitte og gjøre bevegelser med armen.

Les også: Brosjyre om Nordea-prosjektet KUL-TUR Rogaland / Nordea-prosjektet KUL-TUR: Svært stor deltakelse i Rogaland (nyhetssak)

Norsk kulturskoleråd

Egil Hofsli

Redaktør for nettstedet kulturskolebanken.no.