i samarbeid med

Innovasjonsideen er utvikla til fagtilbud

2021 Tynsetfag 6.4.png
06.04.2021 Egil Hofsli (tekst)

FAGTILBUD: I Tynset kulturskole er fagtilbudet dans og teknologi etablert, og dermed har en realisert ideen skolen vant Nordeas innovasjonsstipend med.

TYNSET: Høsten 2020 ble Tynset kulturskole tildelt Nordeas innovasjonsstipend. Det ga kulturskolen i Innlandet 100 000 kroner til å lage et fagtilbud av en innovativ idé. Nå har utviklingsarbeidet av den prisvinnende ideen gitt resultat: Kulturskolen har etablert fagtilbudet dans og teknologi.

Torsdag før påske var det oppstart for faget, som blir et ukentlig tilbud for ungdom.

– Framtidas arbeidere i kreativ næring – og mange av dem er elever ved kulturskolen i dag – kommer ikke unna at teknologi er og forblir en viktig del av det å jobbe med kulturproduksjoner, enten det er på scenen eller bak kamera. Målet vårt med dette faget, er å koble undervisning i dans og sceneproduksjon med arbeid med kamera og film, slik at elevene får erfaring med å produsere egne uttrykk, forteller Gunhild Nyaas, danselærer ved Tynset kulturskole, i en pressemelding om det nye fagtilbudet.

Les også: Nå er det mulig å søke Nordeas innovasjonsstipend 2021. Søknadsfrist: 16. april.

Tynset kulturskole vant Nordeas innovasjonsstipend 2020, for prosjektet «dans og teknologi». Ideen ble født i mars 2020, da landet «stengte ned», og danselærer Nyaas var meget frustrert over en total mangel på fungerende teknologiske muligheter for å holde danseundervisningen i gang.

Nordeas innovasjonsstipend – som er en del av Nordea-prosjektet KUL-TUR – skal fremme innovasjon i kulturskolen. Tynset fikk stipendet for sin søknad om stipendstøtte til en satsing på teknologi og dans i kulturskolen. I samarbeid med teknologilaboratoriet Tynset TeknoLab ønsket Tynset kulturskole å utvikle fagtilbudet dans og teknologi.

Torsdag 25. mars startet fagtilbudet opp. Hver torsdag ettermiddag framover blir det undervisning i dette faget på Tynset, i kommunens kulturhus.

– Vi ser at ungdom er utrolig flinke på å manøvrere innen teknologien – som konsumenter. Men det å sette seg i rollen som produsent, blir noe helt annet. I det nye faget har vi for eksempel fokus på personvern og rettigheter, og ikke minst på at elevene skal føle seg trygge på hvordan de og vi viser fram det de har laget, sier Nyaas.

– Som danselærer tror jeg mitt hovedmål er å gi elevene kreativ selvtillit. Kreativiteten har de allerede, men selvtilliten deres kommer til å møte mer enn nok motstand, og jobben for oss kulturskolelærere blir å ruste dem godt for framtida. Jeg håper det nye faget blir nok et viktig bidrag i så måte fra kulturskolen, sier Gunhild Nyaas.

Les også: Dette Nordeas innovasjonsstipend

Norsk kulturskoleråd

Egil Hofsli

Redaktør for nettstedet kulturskolebanken.no.